Geraniumsludder

‘Pink Penny’ er en av fjorårets kjøp. Litt forskjellig informasjon om opphavet, dog er wallichianum inne i bildet😉

Litt av det som skrives på nett:

Den omtales som en mutasjon av ‘Jolly Bee’ –  som igjen er en krysning mellom G. shikokianum var. yoshiianum og wallichianum ‘Buxtons Variety’. Så leser jeg om patenten av ‘Pink Penny’, der omtales den som en mutasjon etter flere utvalgte forsøk med frøplanter (rosa) av wallichianum.  Der nevnes ikke den førstnevnte som foreldre.

Så leser jeg videre at andre beskriver den som en hybrid mellom G. psilostemon og G. procurrens.

Egentlig så kan det være det samme – for den skal nytes!

Langs kortveggen i år dukket det opp en geranium som jeg ikke kjente igjen. Den har tydelige wallichianumtrekk.

‘Pink Penny’ til venstre på begge bildene. Den ukjente er litt lysere i fargen og bladene litt mindre. Man ser tydelig at det er en wallichianum. Så har jeg vel kjøpt den en sommer da….

Den skal frem i lyset og plantes i nybedet sammen med nye dagliljer.

'Mauna Loa'

'Happy Returns'

'Her Majestys Wizzard'

'Royal Palace Prince'

17 kommentarer

Filed under Hagen om dagen

17 responses to “Geraniumsludder

  1. Nydelige begge de to geraniumene🙂 Er det prikker på bladene til Pink Penny? det ser da sånn ut?

    • solfrid

      ‘Pink Penny’ har aldeles nydelig blader. Lyse prikker strategisk plassert. Det var det som gjorde at jeg la merke til den😀

  2. Geraniumsludder Geraniumsludder Geraniumsludder…

    Ufattelig stilig ord 😀

    Vakre nebb, dog – dagliljene også!

  3. En smule skjøgete adferd, for å sitere Herreavdelingen.
    Gratulerer med et nyord!😀

  4. Søt Pink Penny🙂 Visste du at Jolly Bee og Rozanne er nøyaktig samme plante? Det er foretatt genetiske undersøkelser av de to som viser at de har samme arveanlegg. Navnet Jolly Bee skal opphøre, nå er det kun Rozanne som gjelder. Dette er forøvrig den flotteste Geraniumen jeg hittil har hatt. Dekker nesten i kvm, blir ikke høy og slengete og blomstrer uavbrutt fra juni-september. Jeg vet ikke om noen annen Geranium som blomstrer like lenge.

    • solfrid

      Et eller annet har jeg da lest, men da lærte jeg noe i dag også😀 Har verken hatt Jolly Bee eller Rozanne. Men, det betyr vel igjen at den ikke er frøekte. Har ikke lest noe om at den er steril, så da får man jo prøve.
      Er veldig enig i din omtale av PP, legger seg pent utover og blir ikke stygg i verken blader eller blomster. Også, så lang blomtring. En storfavoritt!

    • Britt Åse

      Så deilig at man kan enes om ett navn, da! Det blir ellers litt jålete med alle disse navnesortene med i beste fall teoretisk forskjeller. Jeg har hatt Rozanne i mange år, og opplever den som veldig varierende i farge og blomsterstørrelse ifht hvor den vokser, og når i sesongen.
      Mine er blitt for digre, og jeg lurer på om jeg har klart å grave opp samtlige.

  5. Lekkert!! Mine dagliljer blir orange eller brune alle sammen.. grrr.

  6. For et navn du har funnet opp! Jaja, navnet skjemmer ingen heter det så fint😀
    Nydelige dagliljer!

    • solfrid

      Merket ikke at jeg fant det opp engang!

      Dagliljer blir det fler og fler av. Nye kommer snart fra uniten. Gleder meg som en liten unge!😀

Legg igjen en kommentar

