Bare elsker det!

Hva da? Jo, dagliljer. I alle størrelser, fra de lave, søte  – til de store, grasiøse. En av de store er ‘Red Tallboy’. Fyrverkeri av en farge!

‘Stella Supreme’  – Oakes-import.

Dagen startet med at jeg var overbevist om kveldsvakt, men jeg hadde englevakta – den starter presis 0800. Punkert dekk på sykkel. Tok med meg feil nøkkel på jobb, husnøkkelen kan liksom ikke brukes som universalnøkkel Solfrid, buksa sprakk i baken. Lunchen ble kjøpt inn på Tante Pus – der bestilte jeg første en salat – men, dessverre kyllingen var ikke stekt. OK, jeg prøver meg med en baguett? Dessverre, hun som baker er på ferie (?). Bare ei som baker? OK, siste sjans – en blings! Merk  dere; EN. Damen skjærer ei skive på skrå og deler dem i to.  Så små de ble? Javel, da er det nok to blingser som er cluet her. De koster jo tross alt 65,- pr stykk (!) Hun smører på begge og jeg gleder meg, sulten som jeg er. 130,- sier damen bak disken. Jeg bestilte da en og i min uvitenhet trodde jeg at de ble delt i to. Jeg biter meg i det og svelger ordene som ligger på lur der nede i magen.

Den dyreste brødskiva jeg har spist. Bagutten koster 69,- og er stoor.  Men, bakedama var jo ikke der. Nå har de holdt til der i over en måned og jeg gir dem en sjans til. De er utrolig treige til å smøre, hele lunchpausa gikk gitt!

‘Pardon Me’

18 kommentarer

Filed under Hagen om dagen

18 responses to “Bare elsker det!

  1. Huffda, hørtes ut som en grusom dag… Ikke sånn en ønsker å begynne ny økt etter ferien… Håper morgendagen blir bedre;o)

    • solfrid

      Nå er alle ungene borte hele uken! Det har jeg vel aldri opplevd siden eldstemann ble født for 18 år siden. Kan tror jeg har planene klare, men – kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å sitte rett ut i godstolen. Akkurat som jeg skal nå. Kaffe og nyheter, here I come. Går det bra?

  2. Herdis Bergset

    Nei den blingsen var i dyraste laget – eg hadde protestert…. Ellers er dagliljer fine, og nå har to av mine tre funne ut at dei skal blomstre. Har venta i mange år, og så er det to like! Den tredje er fortsatt på tenkestadiet. Kanskje det blir fleire på meg når eg får stokka litt om her så eg får plass, dei blir ganske store?!

    • solfrid

      Den andre står og venter på meg til morgendagens lunch. Litt for dyrt, det er flere som har opplevd mye av det samme som meg. Vi har ingen lunchtilbyder i nærheten og gledet oss til åpningen. Det har vært barnesykdommer, men de må da snart være over….

      Skal dele noen snart, er du interessert? Hvilke farger liker du?

      • Herdis

        Eg har kort fortalt to slag: gamaldags gul, og den omtalte «raud», pluss ei som fortsatt er «ukjent» etter snart 10 år…. Kan dei plantast for djupt, som peonar?

      • solfrid

        Det sies så – men, jeg har aldri opplevd at mine står for dypt, selv om de er dyttet godt ned i jorda. De bruker noen år på å etablere seg. Ser at de nyeste bruker tid på å lage blader og så kommer det noe voldsomt med blomster året etter.

        Send meg adressen din, har noen som skal deles. Pluss en fin artikkel om dagliljer🙂

      • solfrid

        Dagliljer skal plantes slik de stod i potta, og jeg har ikke registrert noen forskjell på de som står dypt, de finnes her også og de som står lengre opp. Plutselig bestemmer de seg for å blomstre.

    • solfrid

      Ja, glemte å svare på hvor store de blir. Joda, de vokser og legger på seg.

  3. Uff! Jeg hadde vært nervevrak etter en sånn dag. Eller iltert lemen.
    Godt du har fine dagliljer å trøste deg med – som ikke er knoppspist av stylterotter…

    • solfrid

      Har trening i katastrofedager. Rådyra har ikke rørt en eneste plante i vår/sommer. De har vel mer enn nok med kirkegården. Dessverre for dem, men bra for meg;)

  4. Merete

    Ufattelig kjip dag med ei himla dyr blingse… Håper den var god!😉
    Dagliljene var bare nydelige – det er noe med de vakreste som finnes! Og nå er tiden for virkelig å nyte dem!
    Kos deg alene i huset – rart med det, man tror lissom at man skal får gjort allverdens når de er borte, men hva gjør man?!? Ingenting som man ikke kunne gjort med dem hjemme…

    • solfrid

      Blingsen var veldig god, det glemte jeg å skrive🙂

      Plutselig er det lørdag og guttene er hjemme! Tror liksom jeg orker så mye, men har en lei tendens til å jobbe mer……

  5. mia

    Låter lite som Danacup hos dig, eller är det helt fel.. Den mackan/ brödskivan hade jag tuggat i mig varje liten smula av, vilken dyrgrip!! Dagliljor är tjusiga, bara så synd att dom blomstrar så kort, pass på och njut🙂

    • solfrid

      Ikke helt Danacup, bare nesten😉

      Gothiacup er hakket nærmere……

      Dagliljer er et must – ny import på gang 8)

  6. Britt Åse

    Jeg tror også jeg hadde protestert på brødskiva, gitt! Og hjelpes, for en dag…

    Dagliljer er deilige. Jeg har 7 stykker, hvorav 6 er feilplasserte (story of my life). De drukner i hhv hosta og en prestekrageaktig/artemisiaaktig staude jeg ikke husker hva er, men tror heter ‘Sauce hollandaise’ – en import, – og så bortetter. Den som skulle være nesten svart, og var det første året, er blitt skittenmørk synes jeg.
    Men, de er deilige, -de er det 😀

Legg igjen en kommentar

