Oh! It’s the devil in red!

Dette skulle bli et innlegg om de fem peneste med røtter. Tilfeldighetene mente ikke det samme. Noe rødt, ekkelt og krypende pladasket inn på netthinnen! En bæsjebille av verste sort – Lilioceris lilii; Scarlet lily beetle; liljebille. Latinsk og engelsk har en svung av noe vakkert og – den er jo vakker, knallrød uten forstyrrende mønster.

Bæsjen er ikke pen. Larva er en forspist liten drittunge som sover i bæsj! Den spiste forøvrig på en av mine rødeste liljer. Den la igjen bæsjen overalt. Kunne den ikke i det minste brukt pose??

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Oh! It’s the devil in red!

  1. Villrose

    Fysj og føy! Nesten like ille som en viss snegle…
    Kondolerer.

  2. orchis

    Ja, de er noe ordentlige griser! Fysjameien!

    • solfrid

      Pakken fra i fjor; status: det vokser, glemmer å skrive det – sukkulentene fra i fjor er ute på sommeropphold. Ikke alle overlevde vinteren, det ble nok litt kaldt i vinduskarmen. 🙂

      • orchis

        Godt å lese at det vokser! Noe svinn i hagebruket er helt normalt. Håper likevel ikke du mistet Aeonium ‘Zwartzkopf’? Og jeg har ikke glemt at du ønsker Dahlia imperialis. Den fikk seg en skikkelig smell sist vinter pga. alt regnet. Trodde stakkar’n hadde drukna. Men mirakuløst nok dukket den opp til slutt, og vil forhåpentligvis snart gi stiklinger/frø.

  3. solfrid

    Joda, det var så klart Aeonium som gikk heden og råtnet. Men, jeg fikk tak i en sort i Danmark i fjor sommer som ikke er så ulik. Navnløs.
    Dahlia imperialis – spennende:)))

    Sommeren så langt i Fredrikstad har bestått av vind, vind, vind og atter vind.

    God helg – noen timer igjen, så starter ferien;)

  4. æsj, eklinger. Men maurpulvertrikset funker, i tillegg moser jeg de jeg ser. Fant eklingene for første gang i min hage i fjor – i år har jeg kun sett (og most) en, men jeg holder utkikk. Vil ha liljene mine selv.

    • solfrid

      Det er bare glemt bort på enkelte liljer. Ekstremt mye liljebiller i år. I tillegg ser jeg at virus herjer, aldri hatt noe lignende, så her må man lese seg opp. Irriterende, importerte liljer alle sammen😦

  5. mia

    Nog är dom bajskorvarna äckliga. Jag har utvecklat en blick som tjurar i Spanien, jag vädrar rött på långt håll!! Helt på nivå med sniglar dom där!

Legg igjen en kommentar

