Litt sommer, men mest bursdager og masse kake

Koser meg i hagen.
Fjorårets nye bed har selvsådde planter som har vokst seg store og vakre. Ikke har jeg bommet så mye med plassering heller.
Den som har vokst seg størst og penest i landet er ikke selvsådd. Den kom som en bitteliten pinne fra Nautesund høsten 2008. I fjor var den død, trodde jeg. Plutselig et lite grønt skudd, og den kom med en gren med noen blader på. I år har den vokst seg kjempestor!

Sambucus racemosa 'Sutherland Gold'

Sambucus racemosa 'Sutherland Gold'

Ei uke med ferie, malt litt hus, to kjekke gutter blitt feiret, forbannet temperaturen, blitt solbrent, fått igjen på skatten (hurra!), sovet nok, hvitvin, kald øl, gressklipp, blomstring.

Geraniumen blomstrer! Litt Splish ble det også plass til!Litt Splish!

Feriemodus tilsier ingen navn. Men, spør du – får du svar!

Leser Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt. Nydelig bok!

11 kommentarer

Filed under Uncategorized

11 responses to “Litt sommer, men mest bursdager og masse kake

  1. Er det her du har gjemt deg! Og hva er de det første jeg ser? Jo – Sambucus racemosa ‘Sutherland Gold’! Den ble jeg oppmerksom på for kort tid tilbake og ble veldig nysgjerrig på. Har du god erfaring med den? Kan du ikke fortelle litt om hvilke forhold den trives under, om den er så hardfør som til H6 osv? Jeg ser Nautesund har den, så jeg vet ikke mer om den enn det som står oppfør der. Om den er så hardfør er den jo et glimrende alternativ til gulbladet blærespirea.

    Så mange flotte nebb du har, jeg sikler på alle de fine Nautesund har.

  2. solfrid

    Den må være veldig hardfør, ref. til vinteren som var – kald, men med masse snø som dekke. En survivor!
    Dog, den var ikke store saken, så jeg hadde ikke store håpet verken i fjor eller i forifjor om overlevelse. Forrige vinter var våt her hos meg. Med barfrost.
    Jorda den står i er en blanding av billigjord (hvitmose stort sett), kompost fra egen binge og kaffegrut, bladdekke som gir god muldjord. Ingen spesielle hensyn. Sol frem til to-tre, skygge et par timer og atter sol frem til solnedgang.
    Våren har jo vært rimelig kjølig, det ser den ut til å like, den store varmen lar vente på seg. Men, den vokste bra i fjor under varmen – så den tror jeg vil klare det meste. H6 er jeg usikker på – god vinterdekke er vel cluet her.

    Gulbladet blærespirea har slitt mer enn denne, men i år så kommer faktisk spirean med blomster.

    Geranium er en herlig plante, som jeg elsker:D)

    Den overrasker!

  3. solfrid

    Forresten, den er jo mye penere i voksemåten enn spirea. Elegant er fornavnet:)

  4. Det spørs om jeg ikke må finne plass til en Sambucus racemosa ‘Sutherland Gold’🙂 Jeg har Sambucus nigra ‘Black Lace’ som jeg kjøpte av Jensen i fjor. Den er foreløpig liten, men vokser!

    • solfrid

      Har ‘Black Beauty’. Den vokser som et uvær.

      Må vel få med ‘ Black Lace’ også, da er familien komplett:D)

  5. Og så har du jo halvbroren Sambucus nigra😉

  6. Hallo, er det her du har havnet? Jeg har deg på favorittblogglisten min men jeg så at du ikke hadde skrevet noe på aldri så mange mnd. så jeg trodde du hadde kuttet ut bloggingen. Tenkte også litt på om det var du som var den heldige fra Gressvik som vant så mange penger og at du derfor ikke hadde tid til å blogge lenger. Koselig å være inne hos deg igjen ihertfall.
    Nyyyyyyyyyyydelig geraniumer….

  7. Hvorfor ser jeg ut som en overvokst, enøyd grønn ert på profilbildet mitt da? Er det noen programmet bestemmer?

Legg igjen en kommentar

