Ikke ælkis, men ‘Halkis’

Iris reticulata ‘Halkis’.

Liker sol og veldrenerte plasser. Rundt 10 cm høy. Dvergiris. Kommer opprinnelig fra Mount Halkis i Tyrkia. Den omtales som den blåeste av de blå. Vi får nå se. Bildet under er rimelig fiksa på.

Løkene kommer fra Jensen; Dix-importen. Posen har vansmektet i gangen. I dag fikk jeg ånden over meg, klipte ned tørre kvister på en lavendel i potten som var dratt inn i varmen. Vi snakker 100 løk. Kan bli et syn i mars? Får stå på kaldt vaskerom frem til normale utetemperaturer,

l

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Ikke ælkis, men ‘Halkis’

  1. Løk? Tett i tett?

    Jeg vil bare informere om at jeg – for første gang på 8 år – har anskaffet meg lånekort. Lånte to bøker om digitalt fotografi og de er kjempebra!

  2. solfrid

    Bra! Halden bibliotek?

    Jada. Det er løk av Iris fra Dix-importen….

  3. Det blir et syn, ja! Lover du oppfølgingsbilder?
    Eh – jeg har ikke fått til reticulata. Men jeg har jo gravd dem ned. Dekker du dem ikke i det hele tatt? (jfr bildet)

  4. solfrid

    Joa, dekkes til. Kjedelig med bilde av jord, lizzzzom.
    reticulata spises opp av snegler ; har endel reticulataer i kompostbedet (god drenering). Halvspiste planter er vanlig hver eneste vår. Hmrf.

    Lover på tro og ære oppfølgingsbilde, kan bli et syn for guder.

  5. ÅÅåhhh vil også ha slike… sikle-sikle.

  6. hajal

    Denne potta vert nok eit syn til våren ja!
    Gled meg alt til oppfølgingsbilde(ne)

  7. Oj, det der kommer til å bli litt av et skue!😀
    Blir reint misunnelig her for jeg har knapt satt løk i høst😦

    • solfrid

      Joa. Jeg kjøpte mange, mange. Men, som vanlig – ingen plan. Det vil si, jeg hadde – men så gikk tiden alt for fort. Derfor, da frosten gjorde sitt inntog ble det instantløklegging. Så fargemessig blir det en spennende vår. :O

  8. Wow, de var flotte. Heldige deg🙂

    • solfrid

      Nå står bøtten på kaldt vaskerom og godtgjør seg. Ekstra spennende med våren etter en meget snørik og meget kald vinter. (Sier hun, selv om vi kun er i andre uke i januar. Det er lenge igjen, Solfrid!)😀

Legg igjen en kommentar

