Ny blogg – eller nygammelblogg. Sånn var det, ja.

Lilium 'Nymph' Ødelagt av vind, lukter h\helt fantastisk. Import 2009.

Lilium 'Nymph' Ødelagt av vind, lukter helt fantastisk. Import 2009.

Aktiviteten på gamle bloggen har ikke vært overveldende, det innrømmer jeg så gjerne.

Tiden har bare løpt i fra meg. Jeg jobber  i 60% stilling fra og med 1 september. Det tror jeg blir bra. Har vært i 100% i fire måneder. Jobb er viktig . Det er min sjanse til å overleve. Arbeidsplassen min er suveren. God leder og gode kolleger. Alle som en. Kvinnedominert? Ja. Det er kun to menn som overlever i denne  kvinnenes  høyborg. Bibliotek er uansett ikke kjent som noe stort for mannen.

Når jeg skriver overlever,  er det nettopp det jeg mener. I mange år har vi levd på kanten av stupet, om ikke bokstavelig, så i overført betydning.  Nå er det noget lettere. Om ikke bra, så bedre. Men, jeg ligger ca 10, om ikke 15 år etter med absolutt alt. Hjemme har jeg ikke fungert så bra som jeg har villet fungere.  Har hatt mange timer med  nada. Just nu ser det ikke ut, og jeg ser knapt nok ut. He-he. Vinduene er møkkete, men jeg er ren.

Ok, jeg er ikke skapt for å syte, men for å prøve å leve et liv. Syting er ikke min stil, bare  konstatere at slik er livet vårt akkurat nå.  Ok?

Regner uansett med at det finnes mange som har det mye, mye verre. Men, jeg lurer noen ganger på hvorfor? To barn med handicap? Altså, et sosialt handicap?  Jeg har vel aldri egentlig klart å akseptere det. Innerst ikke har jeg ikke det.  Selv vokste jeg opp uten mamma og delvis uten pappa og skulle bli verdenmestermamma når mine barn kom. Ble jeg det? Aner ikke.  Eldstemann har altså flyttet. Han kommer ikke  tilbake. Kun på besøk. Kommunen har vært suverene. I disse økonomiske-ulage-tider har de altså klart å godkjenne et privat bosted som han er kjent med og trygg på. Hurra for Fredrikstad kommune og min saksbehandler – de fortjener all verdens takk!

Så var det plantene mine. Deri ligger min trygghet og trøst.  Rotehage og kaos kaller alle det. OK, det er det. Jeg innrømmer det. Ingen vakre rom. Ingen vakre løsninger, kun noe som skal bli noe en gang. Men, jeg har faktisk klart å lage to flotte, store bed i sommer. Alt er tiltak, det går litt i sirup.

I morgen skal jeg lage et lite woodland. HildeG har sendt meg    Glaucidium palmatum. Den er så fin.  Black Lace.

Vakre blonder, som ikke skal i woodland, men i drivhusbedet. Yess! Er nok verdens heldigste.

Jensen-planter kom også i dag. Billig-billig.

Centaurea montana ‘Violetta’

Geranium farreri

Geranium cf. hispidissimum

Geranium lambertii

Geranium ‘Katherine Adele’

Geranium shikokianum

Hemerocallis ‘Fire and Fog’

Nå er det jaggu helga!

Må ha med litt bilder fra hagen vel?

Lilium 'Elodie' Iris 2009.

Lilium 'Elodie' Iris 2009.

Liljeimport 2009. Kommer ikke på navn i farta. Har en aldeles nydelig lukt.

Liljeimport 2009. Kommer ikke på navn i farta. Har en aldeles nydelig lukt.

IMG_3212IMG_3153IMG_3181

Nå er det kvelden vel.

18 kommentarer

Filed under Uncategorized

18 responses to “Ny blogg – eller nygammelblogg. Sånn var det, ja.

  1. hildeG

    Grattis med ny blogg🙂 Jeg fant ut at det var verd bryet med å lære seg litt nytt. Noen funksjoner savner man litt sånn i starten (jeg savna mobilblogging som var veldig enkelt, men epost fra mobilen er nesten like greit).
    Så fint at dere har fått god oppfølging og hjelp fra hjelpeapparatet. Det er dessverre ikke alle som opplever det slik, og når det blir en ekstra kamp, blir det ekstra tungt. To barn med spesielle behov og problemer er mye å takle. Ikke retteferdig fordelt, slike ting – heller.

  2. hildeG

    PS håper både glaucidiumen og de svarte blondene vil trives hos deg. Glaucidiumen er lilla. Jeg har en som skal være hvit også, ca 3 år gammel, frø fra Jelitto. Håper den blomstrer til våren og faktisk ER hvit.

  3. solfrid

    Takk, Hilde. Jeg må vekk kommentargodkjenning. Det gidder jeg ikke å ha. Våknet til en lys dag; dog er vinden utrolig slitsom i dag.

    Er de lette å så?

  4. orchis

    Gratulerer med ny blogg!

    • solfrid

      Takk for det orchis. Nå håper jeg at denne blir min faste. Har vel vært innom de fleste… Plantene dine trives og har det bra. Den fineste daua, men det må man regne med. De andre står ute og er snart klar for inneliv.

  5. hildeG

    Tja. Første gang jeg sådde disse, fikk jeg med en forklaring i 7 punkter på diverse inn-og-ut perioder og dill og dall de måtte ha. Det glemte jeg selvsagt, de stod ute hele vinteren, og spirte om våren. Samme opplegg andre gangen. Frøene fra Jelitto spirte litt mindre enn de ferske jeg fikk fra en annen hagegal, men jeg har da 2-3 planter som har overlevd og nå forhåpentlig snart er klare til å blomstre. Den lilla tua er jo begynnt å bli kjempefrodig, så det var helt greit å dele av en bit.

  6. hildeG

    Ser ut som om du har samme kommentargodkjenningen som meg? Jeg synes den er grei. Første gang folk kommenterer må de godkjennes, deretter kommer de rett inn. Det er jo ofte «de vanlige» som kommenterer. Da slipper du spam og folk som skriver dritt.

  7. hildeG

    Nå spammer jeg veldig her, men hvem er det blonde sjarmtrollet?

  8. solfrid

    Har nok samme kommentargodkjenning som deg, fant det ut etter jeg skrev her. Da lar jeg den være. Ellers ser jeg at WP er en salig blanding av norsk og engelsk. Bloggen la seg rett inn på hagegallista;D
    Det blonde sjarmtrollet er faktisk datter av min gjenfunne datter; husker jeg skrev om det i april i fjor? Vi har god kontakt og trives utrolig godt sammen. Bildet er fra ei helg vi passet henne. Hun er superherlig:D

    Såanvisninger har en tendens til å bli litt for kompliserte, det enkle er ofte det beste.

  9. hildeG

    Tror ikke jeg fikk med meg innlegget ditt i april i fjor? Kan ikke se at Omkalfatratet går lenger tilbake enn august heller? (Du er klar over at du kan importere blogginnleggene dine fra blogspot og hit, det er enkelt).
    Så nå må jeg tilstå at jeg ble litt nysgjerrig. Mannfolket har fått en gjenfunnet storesøster. For noen år siden, fikk mine svigerforeldre en henvendelse fra fylkesmannen – om de ville ha kontakt med sin datter som de adopterte bort i 1955. Det ville de selvsagt, de har sikkert tenkt på henne hver dag siden da – og vi har fått en ekstra tante, storesøster og svigerinne. En veldig hyggelig dame også…

    • solfrid

      For å gjøre en kort historie lang; jeg fikk en datter som 18-åring. Hun ble adoptert bort. Bakgrunnen er for komplisert. I oktober 2007 fikk jeg brev fra Fylkesmannen og i fjor våres ble vi gjenforent. Hun har bodd på Gressvik i hele sitt liv, få kilometer fra meg. Vi er gode venner og, hun har to barn som vi ser ofte:D

      De fleste historier ender ikke så godt, men din historie er jo også en slik. Man må ta livet som det kommer.

  10. solfrid

    Hum, må sjekke opp importering av blogspot. Nå sitter Sigurd og jeg klare for Komiprisen. BAre oss to hjemme. Stein er i Bulgaria og nyter varmen, Syver er på avlastning. Litt tiltak i meg i dag: gressklippet og støvsuget. Ikke verst etter dager med tiltakløshet.

  11. Koselig å finne deg igjen Solfrid. Kaostendenser her også, men pytt, i dag har jeg holdt på i hagen i flere timer. Det har ikke vært for mange av de dagene i sommer. Ellers har jeg ikke glemt at du skal ha en bit av den gamle lilla aurikkelen min.😉 Ha en fortsatt fin kveld

    • solfrid

      Takk for det, ja. Tiden strekker ikke til for tiden, men jeg håper å være tilbake i god, gammel stil om noen år. *ler høyt* Tror nesten at kaoset er noe jeg må leve med. Slik er det bare.

      Neida, hadde trodde nok ikke at du hadde glemt meg. Jeg har ei heller glemt noen, men har ikke orket å bruke så mye energi på å skrive. Litt overskdd må jeg vel snart få.

  12. Bønna

    Bare så det er sagt; du har en styrke som imponerer og inspirerer.

  13. hildeG

    Bønna :
    Bare så det er sagt; du har en styrke som imponerer og inspirerer.

    Tiltredes. Trikset har antagelig noe å gjøre med evnen til å ta livet som det kommer? Det er jo egentlig det eneste som er mulig, men det er likevel ofte en vanskelig lekse å lære.

    • solfrid

      Det er nok helt korrekt. Jeg kan ikke gjøre så mye med situasjonen. Da gjør man det beste ut av det som er.

      Det viktigste er å ikke sulle seg inn i en kokong og tro at det hjelper. Not. Jeg gikk på jobb; det er min viktigste medisin.

Legg igjen en kommentar

